Translate

Friday, March 7, 2008

Privéscholen

We hebben gisteren bericht ontvangen dat onze zoon Fintan naar de privéschool mag. Ik had me nooit ingebeeld dat ik mijn kinderen naar een privé school zou sturen, maar hier is het uiteindelijk de beste oplossing.
De school is opgericht om onderwijs aan te bieden aan kinderen uit protestantse families. De Church of Ireland geeft een beurs aan Ierse kinderen met een protestantse achtergrond.
Inmiddels zijn het niet alleen protestanten, maar verschillende niet-katholieken en katholieken met voldoende geld om (€700, per kind per trimester)de school te betalen.
Wij hebben het geluk dat mijn echtgenoot's moeder uit Wales komt en protestantse was, m.a.w., we hebben een beurs gekregen.

Waarom niet naar een normale staatsschool? Onze oudste zoon loopt daar trouwens school.
De school is niet slecht, maar geeft enkel de vakken die nodig zijn om het 'junior cert' en 'leaving cert' te kunnen doen. Er is geen plaats voor muziek, plastische kunst, etc.
De sport faciliteiten in de protestantse school zijn fantastisch. In de andere school zijn ze niet bestaande, behalve dan voor de oude Ierse sporten (GAA), die worden hier als heilig beschouwd.
Ik vind het wel erg dat er privescholen bestaan, en , erger nog, dat ze de enige scholen zijn waar kinderen een volledige alles omvattende opleiding kunnen krijgen. Dat is niet de schuld van de protestanten of de katholieken, het is de schuld van de regering, die zich blijkbaar weinig aantrekt van de jongeren in Ierland.

No comments: