Translate

Tuesday, March 18, 2008

Vlaggen Zwaaien en bidden

Het was dus St. Patrick's Day gisteren. Dit jaar zijn we niet naar Cork gegaan. Mijn kinderen liepen mee in de parade in Bandon, als lid van de athletiek club.
Een van de mannen die met hen meeliep gaf mij prompt een twijgje shamrock dat ik op mijn mantel speldde, en een Ierse vlag , die ik meteen verstopte.
Ik vind vlaggen zwaaien maar niets, zeker niet de vlag van een ander land. Al dat Ierse nationalisme maakt me een beetje ongemakkelijk.
Ik was ook niet de enige die er zo over dacht. De Engelse echtgenote van één van de coachen was er ook niet echt voor te vinden. Nu ja, ze heeft waarschijnlijk andere redenen...
Tot overmaat van ramp werd ik ook nog meegesleurd in de stoet. Met mijn ogen naar de grond gericht , en met rode kaken liep ik mee.
En toen hoorde ik iemand in het publiek zeggen; "she's not from this country at all!"

En gelijk had hij. Ik ben geen Ierse en voel me niet Iers, maar mijn kinderen zijn het wel. Ze zijn hier geboren, gaan hier naar school en winnen hier Ierse medailles.
Ik ben toch maar uit de stoet geslipt en vlug naar de aankomstplaats van de stoet gelopen om mijn kinderen op te wachten.
En dat was vlak voor het podium, na de parade werd er een pot Shamrock gezegend door een protestantse Dominee en een Katholieke priester.
Ik wou toen al weglopen, maar dat zou iets te onbeleefd zijn.
Ik deed het wel nadat de Sin Fein ( politieke vleugel van de IRA) burgemeester het leger ging keuren.
ST Patrick's Day is een viering van het Iers-zijn, en wordt over de hele wereld gevierd.
Ik beeld me soms in dat die Ierse vlag door een Duitse zou vervangen worden. Hoe leuk zou het dan nog zijn?

No comments: