Translate

Tuesday, September 2, 2008

Terug naar $chool


Het is weer zover. De kinderen zijn terug naar school, ....en wij zijn intussen zo'n €2000 armer!

IK weet niet meer hoe het er in Belgie aantoe gaat, maar hier krijgen de kinderen een boekenlijst. Voor elk vak is er wel een boek en een werkboek, zelfs voor Junior en senior infants(het equivalent voor 2e en 3e kleuterklas)! Dit jaar heb ik zo'n slordige 700€ uitbetaald aan schoolboeken. Wat is er toch verkeerd met nota's nemen?
Dan zijn er de uniformen,de pennezakken, de schriften,etc. De boekentassen heb ik dit jaar niet vervangen, ik heb ze gewoon gewassen, en ze zien er gloednieuw uit.
Voor Fintan moesten we 254€ opleggen, de rest van de premie ( hij gaat naar een protestantse privé school) werd betaald door de 'Church of Ireland', dankzij de protestantse lineage van mijn Schoonmoeder in Wales.
Het zijn de schoolboeken die me zo kwaad maken. Ik houd steeds de boeken van mijn kinderen bij, om ze te kunnen herbruiken. Maar dit jaar heb ik slechts twee boeken van vorig jaar kunnen gebruiken. De uitgevers zijn hier echt slim. Ofwel veranderen ze de boeken volledig, ofwel geven ze een 'nieuwe editie uit, waarin dan een paar zinnen veranderd zijn. De school laat ons dan weten dat de oude boeken onbruikbaar zijn.

Pittig detail: de grootste uitgever van schoolboeken in Ierland is de Folens uitgeverij, gesticht door Albert Folens, een Belgische collaborator van de tweede wereldoorlog, die naar de oorlog onderdak vond in het 'neutrale'Ierland.
Folens was blijkbaar niet de onschuldige oostfront strijder die wou vechten tegen het communisme. Blijkbaar had hij connecties met de waffenSS, en was lid van de Gestapo. ( er zijn hier wel een heel aantal collaborators terecht gekomen...)
Een documentaire op RTE bracht dit aan het licht. Maar de weduwe van Folens was succesvol in haar gerechtszaak die trachtte het interview met Albert Folens te verbieden, dat hebben we dus niet gezien.

Onze kinderen werken hier dus met schoolboeken die een man met een heel dubieus nazi verleden rijk heeft gemaakt.Ik weet niet wat ik daarover moet denken.

No comments: