Translate

Friday, October 4, 2013

Irish Radio International, Nasc, en andere onbetaalde jobs

Ik ben weer aan het werk!
Mijn huwelijk is kapot, onverwacht en pijnlijk, sinds vorig jaar ben ik alleen met de kinderen.
Ik krijg wel onderhouds geld, maar het leven is duur, ik ben dus op zoek naar werk.
En als ik dan toch moet werken , doe ik liever iets dat ik graag doe.
Vorig jaar praatte ik met Moira O'Brien, een fotografe en video amateur. Moira was net weggegaan van Cork FM, en plaatselijkegemeenschaps radio die ze zelf had opgestart, maar interne moeilijkheden deden haar vertrekken.
Haar droom was om een internet radio op te starten met als doel alle Ieren in het buitenland ( er vertrekken er hier nog altijd duizenden en zelfs tienduizenden per jaar) te bereiken.

Ik vond dat een leuk idee, maar ik vertelde haar over mijn droom, om een radio programma te starten voor immigranten in Ierland.
Na een paar meetings zijn we er in januari van dit jaar mee begonnen.  Intussen zijn we gegroeid van 6 programmas naar 15, en van Cork International Radio naar Irish Radio International.

Ik had nog nooit op radio gewerkt, dus heb wel wat moeten improviseren, maar ik denk dat ik nu wel een leuke show presenteer. Elke Dinsdag avond om 8 u Ierse tijd.
Tijdens de eerste helft van de show praat ik dikwijls met een Nieuwe Ier, zoals we dat hier noemen (toch wel iets beter dan allochtoon) Soms praat ik over interessante gebeurtenissen, festivals, cursussen die ook voor nieuwe Ieren interessant zijn. Ik kijk dan ook naar de internationale kalender van nationale feestdagen, want er is er elke week wel minimum één. van dat land speel ik dan muziek.
Het tweede deel van de show noemt 'Out and About in Cork', waar ik een beetje opschep over Cork om aan de wereld te tonen wat een leuke county Cork wel is. Meestal gaat het om muziek, want Cork is toch echt wel de muziek hoofdstad van Ierland. er is gewoon teveel talent.
Ik nodig dikwijls plaatselijke muzikanten uit om live op de show te komen zingen.

Het is hard werken,  onbetaald, maar heel bevredigend. Ik heb een heel aantal mensen leren kennen, en ik heb nu al een leuke verzameling van interviews met mensen uit alle hoeken van de wereld, die hier komen wonen zijn.

Maar het is dus niet betaald. En dat is hier het probleem. Ik werd uitgenodigd op een gesprek om te gaan werken bij Nasc, een immigratie dienst, die veel werk verricht in de racismebestrijding. Ook weer heel interessant, maar het is een internship, dus niet betaald.

Vorige week werd ik uitgenodigd voor de opening van een tentoonstelling, een samenwerking van 'Irish in Europe' en de Brusselse  Paul Hankar scoool, over Art Nouveau in Europa. Ik stelde hen voor een interview te doen over deze tentoonstelling, en dat werd dadelijk aanvaard. Ze vroegen me ook om het interview in het Engels, Frans en Nederlands te doen. 'Je kan onze buitenlandse correspondent' worden, zo klonk het. Maar Irish in Europe werd opgericht als liefdadigheidsinstelling om Ierland meer bekendheid te geven in Europa en vice versa. Onbetaald dus.

En dat blijkt u mijn lot te zijn. De werkloosheid in Ierland is nog altijd heel hoog. Dat wilt echter niet zeggen dat iedereen thuis zit. Vele mensen werken voor niets, in internships, vrijwilligerswerk en uit liefdadigheid.


Altijd bereid om online voor Belgen te werken......betaald dus.

No comments: